Korsvejens Villaby

Generalforsamlinger; Referater

Referat Generalforsamling

Torsdag d. 28. februar 2008

Generalforsamlingen blev afholdt i Bibliotekets mødelokaler og 19 grundejere (ud af 105) var mødt.


For Bestyrelsen mødte Alex Brun, Kim Dal Jensen, Connie Kofoed, Katja Nielsen og Claus Sigsgaard.


Valg af dirigent

Anders Grønbech blev valg som dirigent.


Generalforsamlingen blev erklæret for lovlig indkaldt.


Formandens beretning

De private veje

Der har i løbet af året været det sædvanlige vejsyn. Vejsynsrapporten fremsendes ikke længere i papirform, men er tilgængelig for alle på www.taarnby.dk. Der er ingen særlige påtaler, men almindelig opfordring til renholdelse af arealer ved fortove og rendestene, samt indklipning af hække og øvrige levende hegn ud mod fortove. Som bebudet i sidste beretning ville foreningen holde et vågent øje med vedligeholdelsen, og vi har i flere tilfælde påtalt og opfordret til fornuftig renholdelse af omtalte arealer over for nogle grundejere, hvilket i de fleste tilfælde har afhjulpet problemerne. Det skal oplyses, at GF ingen lovhjemmel har til, for egne midler at vedligeholde et areal for en grundejer, og efterfølgende afkræve grundejeren betaling af udlagte midler. Dette ville kræve en servitut på ejendommene med behørig tinglysning og selvfølgelig med grundejerens velsignelse. Denne tanke har vi opgivet.


Vi har naturligvis mulighed for at henvende os til kommunen, som så vil forfølge sagen indenfor lovens rammer.


Vi har i ét tilfælde henvendt os til kommunen.


Det vedrørte de mange cykler, der altid er centreret omkring busstoppestedet på Amager Landevej ud for Birkevang. En stor del ligger og flyder, og nogle er decideret ødelagt af hærværksmænd og samtidig spredt ud over et større areal til gene for forbipasserende.


Forslag om at flytte busstoppestedet noget frem i nordlig retning.


Forslag om skiltning; børn på vejen og parkering forbeholdt vejens beboere.


Snerydningsordningen

På baggrund af diverse indsigelser på sidste generalforsamling samt indsigelser generelt fra grundejerne, besluttede den nye bestyrelse at terminere ordningen gældende fra sæson 2007/2008.


Vi ved, at vi får, hvad vi betaler for, men det virker som om, at foreningen altid står sidst i køen, når der skal fejes for sne. Dermed bliver snerydningsarbejdet ikke særligt effektivt. Rydningen af vejarealerne er der heller ikke tilfredshed med, og da det under alle omstændigheder er den enkelte grundejers ansvar, at fortove og gangarealer er ryddet forsvarligt, så er arbejdet ofte gjort, inden snerydderen når frem til os.


Vi kan så sige, at vi har været heldige med beslutningen for indeværende sæson, da der jo ingen sne har været. Dermed har foreningen sparet kr.24000.


Det er nu op til generalforsamlingen og den nye bestyrelse at beslutte ordningens fremtid.


Bestyrelsen har jo et mandat fra tidligere GF til at beslutte ordningens eksistens.


Øvrige sager

Der har været et par møder i sammenslutningen af grundejerforeninger i Tårnby kommune,

uden nævneværdige sager at oplyse om.


Fastelavnsfest

Fastelavnsfesten var tæt på at blive aflyst i år. Årsagen var jo, at Birkevang 14 var solgt, der hvor vi plejede at afholde festen, så gode råd var dyre, idet vi selvfølgelig ønskede, at festen skulle afholdes på en lukket vej.


Imidlertid sprang Marie og Kasper, Birkevang 6, friskt til ved at lægge carport og indkørsel til arrangementet, og således blev festen alligevel reddet. På trods af den noget sene udmelding, fandt små 50 børn og voksne frem til Birkevang 6 d.3.februar, hvor vi havde nogle fornøjelige timer sammen begunstiget af godt vejr.


Det er jo dejligt, at vi i GF kan være fælles om dette arrangement, og det fortsætter forhåbentligt også fremover.


”Bestyrelsen har overvejet, at der tinglyses en servitut på Birkevang 14 således, at de nye ejere er forpligtet til at afholde denne årlige begivenhed. Om det så lykkes, tjah”.


Loppemarked.

Loppemarkedet i 2006 var nærmest at betragte som en prøveballon, og på henvendelse fra dette års arrangører, gav bestyrelsen grønt lys for, at loppemarkedet også kunne afvikles i september 2007. Denne gang blev der via annoncering agiteret for markedet, og arrangementet må betegnes som en succes. Også her var man begunstiget af rigtigt godt vejr.


Der tales allerede nu om et tilsvarende arrangement i 2008, og måske kunne det udvides med fælles morgenbord og vejfest om aftenen.


Måske kan loppemarkedet, ligesom fastelavnsfesten, gå hen og blive en tilbagevendende begivenhed.


Hjemmeside

Som allerede oplyst har foreningen nu fået sin egen hjemmeside: www.korsvejensvillaby.dk.


Det er bestyrelsens håb, at denne vil lette kommunikationen mellem grundejere og bestyrelse og ligeledes blive et meddelelsesforum grundejer til grundejer. Det kan være alt fra køb/salg/bytte, links, oplysninger af diverse karakter, ja det er egentligt kun fantasien, der sætter grænser.


Vi hører meget gerne om grundejernes mening desangående.


Bestyrelsen

Bestyrelsen har afholdt 4 ordinære møder.


Møderne har i al væsentlighed handlet om foreningens daglige drift og økonomi.


Økonomien må siges at være tilfredsstillende, og der har heller ikke været sager af virkelig alvorlig karakter.


Vi har dog været involveret i en lidt kedelig sag mellem to grundejere. En sag der giver stof til eftertanke, og som der også kan være en vis morale ved.


Sagen er, at en grundejer ønsker en reparation udført på sin ejendom og kontraherer med en entreprenør, som skal udføre arbejdet.


Entreprenøren møder op med diverse arbejdsredskaber, herunder en mindre gravemaskine, som står på en trailer, placeret ud for naboejendommen. Da maskinen skal køres ned af traileren, springer en hydraulikslange af med efterfølgende oliespild på asfalten ud for naboejendommen til følge. Oliepølen dækker ca. en lille m2. For at føje spot til skade, kører man omtalte maskine gennem olien, hvorved den efterlader 2 tydelige spor hen ad asfalten.


Grundejeren ud for hvis ejendom miséren sker, er naturligt nok ikke tilfreds med hændelsen og slet ikke, da entreprenøren, på trods af løfte herom, ikke umiddelbart fjerner oliespildet.


Det betyder så, at foreningen involveres medførende møder de 2 grundejere i mellem og senere henvendelse til entreprenøren, som virkeligt forstår at trække sagen i langdrag, i stedet for blot at rense op her og nu. Oliepletten kan stadig ses om end i begrænset omfang.


Denne sag får mig til at præcisere, at det er bygherrens ansvar at sikre, at byggearbejder foregår uden at være til gene for de omkringliggende grundejere. Opstår der skader på/ved eget og tilstødende arealer, kan bygherren gøres ansvarlig.


Når der kontraheres med entreprenører ifm. diverse arbejder, bør bygherren sikre sig, at entreprenøren er kontraktligt forpligtet til at forestå oprydning og reparation af veje, fortove, beplantning m.m. og check så også lige Jeres forsikringer m.h.t. hvad forsikringen ved byggearbejder dækker, hvis uheldet er ude.


Og så synes jeg i øvrigt i al almindelighed, at godt naboskab fordrer, at man orienterer sine nærmeste naboer om forestående byggearbejder, hvor det må forventes at der kommer materialer med lastbiler, oplagres materialer, håndværker tilstedeværelse og mere trafik end vanligt.


I forrige beretning nævnte jeg, at den nye bestyrelse måske burde spekulere i, hvad man egentlig vil med GF i fremtiden ud over at være administratorer og stå for den daglige drift. Kunne man eks. forestille sig, at man satte nogle mål op for, på hvilket niveau GF skulle befinde sig i 2010. Efterfølgende fulgt op med handleplaner. Til dette arbejde skal der naturligvis indhentes forslag fra grundejerne om, hvor man ser GF ståsted i 2010.


Jeg må nok erkende, at grundejernes problemer er meget forskelligartede, i sær i relation til, hvor man er bosiddende. Offentlig eller privat vej, tæt på Sirgræsvej eller i den modsatte ende, Birkevang. Altså det der bekymrer os i dagligdagen, er meget forskelligartet på trods af, at vi residerer indenfor et snævert område, så spørgsmålet er, om det tjener noget formål, at forsøge at stille nogle egentlige mål og handleplaner op for foreningens fremtidige ståsted.


Den nye bestyrelse må drøfte ovennævnte i det nye bestyrelsesår. Ovennævnte erkendelse er jeg blot blevet bekræftet i gennem de seneste 2 år. Vi har alle hvert vores at se til, og det der bekymrer beboerne på Bøgevang fænger ikke rigtigt hos beboerne på Birkevang. Det er altså nu engang administration og drift, der tager mest af bestyrelsens tid.


Jeg selv er også fanget af at have travlt, og da jeg har fået udvidet mit ansvarsområde arbejdsmæssigt, er min tid til formandsarbejde også begrænset.


Set i ovennævnte lys er det måske derfor også rimeligt, at formand og bestyrelsesarbejde til en vis grad går på en form for skift.


Jeg vil gerne sige tak for tiden som formand og tak til både tidligere, nuværende og afgående bestyrelsesmedlemmer for indsatsen gennem årene.


Afgående er Katja og Claus . Mange tak for Jeres indsats.


Der vil efter GF være en mindre erkendtlighed som tak for arbejdet.


Derefter blev der stillet spørgsmål til beretningen

Spørgsmål : Poul Verner, Bøgevang 15. : Jeg har prøvet at kontakte bestyrelsen gennem hjemmesiden men intet svar ?

Svar : Formand Alex : Jeg har jævnligt kigget på siden, senest i dag og kan ikke se nogle henvendelser, desværre. Webmasteren kontaktes.


Spg. : Ingolf, Poppelvang 12 : Jeg kan ikke forstå hvordan bestyrelsen kan have mandat til at nedlægge snerydningsordningen ?

Svar : Formand : Den er ikke nedlagt men termineret.


Spg. : Jette, Poppelvang 6 : Jeg kan ikke se at der skal bruges penge på annoncering af loppemarked, når der ikke er loppemarked på alle grundejerforeningens veje, for der skulle stå Poppelvang også så vi kunne holde det der.

Svar : Bestyrelsen : For at det ikke skal være for spredt blev der lavet en fælles invitation så det kunne holdes på den lukkede vej Birkevang. Det står i øvrigt en hver frit for at afholde loppemarked. Indebærer det afspærring af vej eller gangarealer ansøges kommunen og politiet adviseres.


Spg. : Søren Mikkelsen, Sirgræsvej 87 : Kamillevej er ikke for pæn, kan man få kommunen til at stå ved deres ansvar og ordne deres arealer ?

Svar : Vi kan desværre ikke bestemme, hvad kommunen gør med deres grunde, men udvikler det sig til et virkeligt problem, kan vi naturligvis rette henvendelse til kommunen.


Spg. : Søren Mikkelsen : Ved bestyrelsen noget om at paracellerne på Sirgræsvej kan blive eksproprieret?

Svar : Nej for bestyrelsen har ikke modtaget papirer fra kommunen ang. Lægehuset.


Spg. : Anders Grønbech, Poppelvang :  Bestyrelsen har ikke haft mandat til at stoppe snerydningsordningen.

Svar : Bestyrelsen er valgt på en lovlig indvarslet generalforsamling til at varetage medlemmernes interesser. Bestyrelsen har derfor af generalforsamlingen fået et mandat, der bemyndiger bestyrelsen til at handle i fællesskabets interesse. Finder den til en hver tid siddende bestyrelse, at ordninger af den ene eller anden karakter ikke længere varetager flertallets interesser, kan bestyrelsen beslutte at ændre oprindeligt vedtagne beslutninger uden grundejernes umiddelbare accept heraf.


Bestyrelsen står naturligvis til ansvar for sine handlinger, og er en kommende generalforsamling ikke enig i bestyrelsens beslutninger, kan den selvsagt væltes.


Regnskab 2007

Regnskabet blev gennemgået af kassereren.


Derefter blev der stillet spørgsmål til regnskabet:


Spg. Poul Verner : BG bank hedder det ikke mere… Der er rod i regnskabet for snerydningen.

Svar : Anders Grønbech : Revisorerne skal gennemgå regnskabet på ny for at sikre, at årsregnskabet er i overensstemmelse med bilag og beholdninger.

Revisor Bengt Marlow mente ikke, det var nødvendigt. Det havde revisorerne jo allerede gjort ved den normale revision uden at finde anledning til påtale.

Det overlades til den nye bestyrelse at foretage sig det, den mener varetager medlemmernes interesser bedst.


Spg. Ingolf : Kan det være rigtigt at foreningen skal betale for annonceringen af loppemarked når det er medlemmernes penge ?

Svar : Formand :  Endnu en gang; bestyrelsen har fået et mandat til at varetage fællesskabets interesser. Når bestyrelsen i denne sag har sagt ja til at betale annoncering for loppemarkedet, hænger det jo sammen med ønsket om at skabe nogle arrangementer, som grundejerne kan være fælles om. Annonceringen kunne medvirke til at udbrede kendskabet til arrangementet og dermed tiltrække ”kunder” udenfor foreningens område.

Nu synes jeg ærligt talt, at ”skoene er ved at blive for små”.


Herefter blev regnskabet godkendt.


Forslag fra bestyrelsen

Ingen


Forslag til budget 2008

Budgettet blev gennemgået af kassereren,


Spg. : Poul Verner : Serveren, kan der rykkes på den fra udestående personer og snerydningen står ikke på budgettet.

Svar : Domænet er vores, så det kan der ikke pilles ved.


Åse på Sirgræsvej syntes at snerydningen helt skal ophæves.


Spg. :Anders Grønbech : Jeg syntes det skal besluttes at sætte de 24.000 kr. ind i budgettet til snerydningen.

Svar : Connie skriver det i budgettet til referatet.


Forslag fra medlemmer

Ingen


Valg af  bestyrelsesmedlemmer:

Nyvalgte bestyrelsesmedlemmer blev:

  • Formand : Anders Grønbech, Poppelvang 19
  • Bestyrelsesmedlem : Søren Mikkelsen, Sirgræsvej 91
  • Bestyrelsesmedlem : Lonny Nilsson, Poppelvang 8 stuen


Valg af 3 bestyrelsessuppleanter

  • 1. Suppleant: Simon Bjergskov fortsætter
  • 2. Suppleant: Søren Melstrup fortsætter
  • 3. Suppleant: Mette Marie Jensen, Poppelvang 10

 

Valg af revisor

  • Ingolf Aaberg  blev genvalgt som revisor for 2 år.


Valg af revisor suppleant

  • Poul Verner, Bøgevang 15 blev valgt som revisor for 2 år


Eventuelt

Formanden (afgående) uddelte en mindre erkendtlighed til de afgående bestyrelsesmedlemmer som tak for indsatsen med en ”spøgefuld” bemærkning om, at han ikke håbede, at det var nødvendigt at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for at få mandat til dette ekstravagante forbrug af foreningens midler.


Der var ikke yderligere og dirigenten takkede for god ro og orden.

 


Formand (Alex Brun)       Dirigent (Anders Grønbech)       Sekretær (Katja Nielsen)



***************************************


Bilag til Referat fra Generalforsamling 28. februar 2008:


Under Generalforsamlingen blev det pålagt den kommende bestyrelse at udrede visse forhold vedr. regnskab for snerydningsordningen, såvel som at fremsende revideret budget for 2008 i overensstemmelse med forsamlingens beslutning.


Redegørelser fra den nytiltrådte bestyrelse:


Ad. Generalforsamlingens pkt. 3:

Under generalforsamlingen blev der rejst tvivl om regnskabet vedr. snerydningsordningen.

Snerydningsordningen blev besluttet ved en ekstraordinær Generalforsamling d. 9. november 2003. Sæson 2003/2004 blev bogført med det fulde beløb i 2004 regnskabet.


Samme bogføringsprincip er benyttet de efterfølgende regnskabsår.


De omkostninger der er bogført i Resultatopgørelsen for 2007 dækker således sæson 2006/2007, og derfor vil konsekvensen af suspenderingen af snerydningsordningen i foråret 2007 først blive afspejlet i Resultatopgørelsen for 2008.


Ad. Generalforsamlingens pkt. 4:

Under behandling af budget blev det besluttet at revidere og udsende nyt budget for 2008.

Især blev det besluttet, at den kommende bestyrelse skulle tildeles et vist råderum med hensyn til snerydningsordningen jf. tidligere generalforsamlingsbeslutninger.


Endeligt budget 2008


Indtægter:

            Medlemsbidrag,                                                       kr.             29.700

            Indmeldelses- og rykkergebyrer                                 kr.                  200

            Ejendomsmæglergebyr                                             kr.                  100

            Renter, BG bank                                                      kr.                    49

            Renter, Alm. Brand Bank                                          kr.               3.000

                                                             I alt                       kr.               33.049


Udgifter:

            Sammenslutningen                                                    kr.                  850

            Administration, kontor m.v.                                       kr.               2.200

            Generalforsamling                                                     kr.               2.500

            Bestyrelsesmøder                                                       kr.               2.000

            Gebyrer, tryksager                                                     kr.               1.000

            Kloakrens, Tårnby kommune                                      kr.               1.800

            Vejvedligeholdelse                                                     kr.               4.000

            Aktiviteter                                                                kr.               2.000

            Diverse, gaver, m.v.                                                  kr.               1.000

            Snerydning                                                               kr.             24.000

                                                             I alt                         kr.             41.350


                                         Underskud, drift                           kr.              -8.301


 


Venlig hilsen

Den nye Bestyrelse

Nyt om foreningen

Læs nyt om stort og småt i grundejerforeningen: