Korsvejens Villaby

Generalforsamlinger; Referater

Referat Generalforsamling

Tirsdag d. 10. marts 2009

Generalforsamlingen blev afholdt i Postkassen, Amager Landevej 71, og 29 grundejere fra 21 parceller var mødt.


For bestyrelsen mødte Anders Grønbech, Connie Kofoed, Lonny Nilsson, Kim Dal og Søren Mikkelsen


Valg af dirigent                 

Curt Corneliussen blev valgt til dirigent.


Foreningens dirigentklokke ”fandt” vi for 10 år siden – dengang var den meget hæs, men i år har vi haft en god smed med i bestyrelsen – Søren har drejet et nyt pendul til klokken og pudset den, så det er en fornøjelse at bruge den.


Dirigenten fik overdraget klokken til afprøvning.


Formandens beretning


Bestyrelsen

Ved sidste års generalforsamling blev jeg valgt ind som formand – men derfor er det ikke første gang jeg skal byde velkommen til en generalforsamling.

Jeg har tidligere passet formandsposten her i foreningen. Det var i 1998 – 2004.


Der var ikke just kampvalg sidste år og jeg gik ind, fordi ingen anden ønskede det!!!

Det er tid til at spekulere lidt over, hvorfor ingen eller kun meget få føler sig tiltrukket af bestyrelsesposterne her i foreningen.


Vi fik en del nye medlemmer ind i bestyrelsen sidste år, og i dag ser det ud til at endnu 2 bestyrelses­medlemmer ønsker at udskifte bestyrelsesposterne med lidt mere privat tid.


Connie har i år 10 års jubilæum i bestyrelsen; hun fik en buket blomster og et tillykke fra forsamlingen.


Bestyrelsen har i år konstitueret sig med Kim som næstformand og Lonny som sekretær.


Vi tog fat på de uafsluttede spørgsmål fra sidste års generalforsamling – resultatet fik vi med i referatet af generalforsamlingen, der blev udsendt i april.


Det var en redegørelse for snerydningsordningen (fakturering) og et revideret budget.

Revisorerne har været indkaldt da vi måtte rekonstruere det originale regnskab for 2007.


Der er reageret på de ubesvarede mails fra foreningens hjemmeside.


Generelt har vi brugt en del tid på overdragelse af materiale fra den tidligere bestyrelse – det var ikke med i planen!


Vi har i år brugt en del ressourcer på at fastlægge bestyrelsesansvaret – det fandt jeg vigtigt, da nogle af de opgaver der lå forude godt kunne blive vanskelige.


Vi havde en gang en bog der beskrev bestyrelsesansvar – den findes ikke længere i foreningens arkiv, så hvis nogen ved hvor den er, vil vi meget gerne have den tilbage.

Den er udgået fra forlaget, så vi kan ikke bare købe en ny – vi undersøger andre muligheder.


Bestyrelsen har holdt i alt 5 møder, hvor emnelisten omfattede grundejerforeningens oprindelse, oprindelig udstykning, vores historie, lokalplaner, ”sager”, Web-siden, m.v.


Medlemmer

Jeg kan se at foreningen er vokset siden min forrige formandsperiode – Connie har været ivrig og ”solgt” foreningens program til Saltværksvej 168 & 170.

Vi skal dog gøre opmærksom på, at det er frivillige medlemskaber – der har samme rettigheder som alle andre, men ikke er omfattet af samme medlemspligt, som er tinglyst resterende parceller.

Medlemskabet er helt sikkert snerydningsordningen – som det dog har knebet lidt med.


Medlemmerne er meget flinke til at betale kontingent inden 1. maj. Der er kun nogle få, der ikke kan finde ud af det og skal hjælpes på vej. Det er et unødigt ressourcetræk på bestyrelsen, som vi i det kommende år vil tage op med en skærpet kurs og højere administrationsgebyrer.


Nogle medlemmer har været plaget af Iberiske skovsnegle, og mange har oplevet rotter, der stammer fra byggepladserne i området ved biblioteket.

Kloakkerne blev frilagt under udgravningerne – og det var årsagen.


Snerydning

Vi blev enige om at fastholde snerydningsordningen igen i år.

Forhandlede med A.B.S. Ejendomsservice om rydning og indgik aftale med ham for perioden 1/1 – 31/3 i år til en pris af Kr. 12.000.


Han ryddede og saltede da også da det sneede i januar måned.


Han fakturerede os i februar og Connie betalte rettidigt d. 13/2 – men da det havde sneet d. 16/2 kom han ikke – heller ikke dagene derefter. Vi har kontaktet ham, hvor han påstod, at vi ikke havde betalt rettidigt, og derfor havde han ikke kørt.


Herefter har vi ophævet aftalen, da den er misligholdt fra hans side.


Vi har nu en lille disput med ham om tilbagebetaling, hvortil han hævder, at sidste års aftale ikke er opsagt rettidigt, og vi faktisk skylder han Kr. 24.000 fra sidste år.


Der står sagen nu i en diskussion, og det kan meget vel ende hos advokaterne. (Løsning på vej)


Vejene

Der diskuteres også internt i foreningen.

På generalforsamlingerne de sidste 2 - 3 år er vi blevet orienteret om revner i asfaltbelægningen i Birkevang. Men aldrig nogen aktion.


Resumé: Vejene blev hovedistandsat i 1996 til en pris af Kr. ca. 35.000 pr. parcel.

Vejene skulle gerne have en levetid på 35 – 40 år, og forhåbentlig meget længere.

Nu, efter 12 år konstateres der flere revner, der meget sandsynligt skyldes træer der stikker deres rødder ud under asfaltbelægningen og presser den op.

Vi har haft en konsulent på sagen, der også angiver årsagen som rødder. Han beskriver det videre forløb med at der går vand i underlaget og vejkassen bliver yderligere ødelagt.

Han anbefaler at vi allerede nu afsætter et større beløb til ny istandsættelse.


Vi vurderer at, om 5 – 10 år er det en udgiftspost på Kr. 100.000 eller mere til foreningen.

Bestyrelsen har kontaktet de pågældende grundejere og foreslået at de beskærer rødderne fra deres træer, så der ikke sker yderligere ødelæggelse af vejbelægningen.

Vi bliver mødt med modvilje og flere modargumenter – et af dem går ud på at Bestyrelsen ikke har bemyndigelse til at stille krav om vejenes sikring.


Info: Grundejerforeningens opgaver er fastlagt i en servitut, tinglyst på alle parceller i området. Opgaven er at etablere og vedligeholde de private fællesveje som fællesanlæg.


Bestyrelsen har derfor både ret og pligt til sikre at dét sker, og kan give påtaler hvis der efter­følgende forekommer beskadigelser af fællesanlæg. Vedligeholdelsesopgaven og -omkostningen hertil er et fællesanliggende, hvis der ikke træffes anden aftale om fordeling af omkostningerne. Læs dommene i Tårnby ret BS400/97 og Østre landsret BS2982006/1999 for yderligere info.


Derfor har grundejerne pligt til at holde bevoksning inde på egen grund – og de kan ikke ødelægge de fælles vejarealer uden at det får konsekvenser.

Denne bestyrelse har derfor besluttet, at sagen skal forfølges og afklares - og det er en del af bestyrelsens ansvar at sikre og bevare vejenes kvalitet, samt, at begrænse omkostningerne for øvrige grundejere. Hvis det bliver nødvendigt sætter bestyrelsen en advokat på sagen.


Ny nabo

Mod syd er et nyt stort sundhedshus dukket op.

Det er til glæde for nogen - og til ærgrelse for andre!


Vi kan kun glæde os over, at Tårnby Kommune har taget initiativ til og opført et nyt stort sundheds­hus i kommunen – at vi har det indenfor gå-afstand er bare et ekstra plus for os.


Hundene derimod – de skal fremover finde et andet sted at luftes.


Sammenslutningen

Der er både formandsmøde og delegeretmøder i sammenslutningen. Man kan diskutere udbyttet, men vi deltager trofast.

Der er lidt rådgivning fra en advokat og en god dialog med Tårnby kommune.

Derudover er udbyttet ikke imponerende.


I kraft af vores størrelse, har vi 6 delegeret pladser i Sammenslutningen. Vi er kun 5 i bestyrelsen og derfor kan vi aldrig udnytte alle vores stemmer.

En delegeret til Sammenslutningen skal være valgt af en Generalforsamling – så, hvis nogen har lyst til at udfylde den 6. plads har vi i dag annonceret valg af delegeret til Sammenslutningen.


Hjemmesiden/Web-siden

Web-siden dukkede op en dag – men hvad skal den bruges til?

Jeg kender ikke baggrunden for den, og kunne godt tænke mig at undersøge hvor mange der egentlig benytter den - en hurtig markering: Hvem kender den?

Vi kan konkludere, at der kun er få der kender den – selvom de fleste har internetadgang.


Vi har opdateret den med de sidste nye informationer, Vedtægter, Referater og er begyndt på Grundejerforeningens arkiv. Fx er de gamle forhandlingsprotokoller – siden 1917 - blevet scannet og er næsten klar til hjemmesiden – eksempler ligger der allerede.


Vi kan fortsætte under eventuelt.


Fastelavnsfest

Jeg var selv med til at indstifte fastelavnsfesten i 1998, men det har været frivillige der har stået for arrangementet.

I år var det dog bestyrelsen der arrangerede festen til glæde for 27 voksne og 17 børn.

Der blev kåret både børnebundkonge og kattekonger for børn og voksne.


Vi søger frivillige til næste år – har et par navne allerede.


Vi har sat valg på dagsordenen til senere.


Spørgsmål til beretningen

Der blev stillet spørgsmål indenfor områderne:

  • forholdene ved sundhedshuset (træerne fældet, parkering, trafik)
  • snerydning – hvad gør vores naboforeninger,
  • hjemmeside – ville gerne være informeret,
  • vejene som oplagsplads – hindrer anden trafik og afhentning af affald,
  • er der regler for store træer på grundene,


Formanden og andre kunne give svar på spørgsmålene:

  • Sundhedshuset er p.t. en byggeplads og de træer der er fældet stod på deres egen grund - de er fældet for at give plads til byggeriet, maskiner m.v, og vi har ikke krav på deres bevarelse,
  • Der er i Lokalplanen forudsat parkeringsarealer på grunden og supplerende tilkørsel via Amager Landevej,
  • Formanden har haft kontakt til naboforeningerne for evt. at undersøge interessen for en fælles aftale om snerydning – dels for at få et større område til en entreprenør, men også for at kunne stille krav om kvalitet på arbejdet. Men, aftalerne om snerydning er meget forskellige i vores område; – en har en aftale med en entreprenør, – en anden har en ”gående” fejemaskine som nogle grundejere skiftes til at køre,

*  Bestyrelsen blev opfordret til at arbejde videre med denne sidste model,

  • Hjemmesiden har været omtalt i et tidligere referat og mindst et dokument omdelt i foreningen,
  • Vejene og fortovene skal være ryddelige – der må ikke være farer eller gener for færdslen. Vi vil kikke på nogle enkelte eksempler og evt. lade kommunen tage affære,
  • Hvis der er gener fra træer på en nabogrund, er det et spørgsmål der bedst afklares af Hegnssynet. Når bestyrelsen går ind i en anden sag skyldes det at vejene bliver ødelagt.


Herefter blev beretningen godkendt.



Regnskab 2008

Grundejerforeningens resultatopgørelse for 2008 og Statusopgørelse pr. 31.12.2008 var udsendt sammen med indkaldelsen og var gennemgået, godkendt uden anmærkninger og underskrevet af foreningens revisorer.

En lille trykfejl blev bemærket - resultatet er et Overskud.


Connie gennemgik regnskabet, der blev enstemmigt godkendt.


Budget 2009

Budget for 2009 var udsendt sammen med indkaldelsen og med et uændret medlemsbidrag på Kr. 300, vil der blive et lille overskud.


Connie gennemgik budgettet, der blev enstemmigt godkendt.


Forslag fra medlemmer

Der var ikke indkommet forslag fra medlemmer.


Valg af Kasserer

Connie har været med i 10 år og ønsker ikke at fortsætte på posten.

Efter lang tids tavshed tilbød Louis Schirmer sig til posten og blev dermed valgt.


Valg af 1 bestyrelsesmedlem

Kim Dal Jensen har været med i 2 år og ønsker ikke at fortsætte i bestyrelsen.

Efter en lang periode med skiftende tavshed meldte Grethe Post sig på banen som bestyrelsesmedlem – og blev dermed valgt.


Valg af 3 Bestyrelsessuppleanter

Der blev valgt 3 nye suppleanter; Martin Rasmussen, Åse Nebel og Hans Larsen.


Valg af 1 Revisor

Bengt Marlow blev genvalgt som revisor for de kommende 2 år.


Valg af 1 Revisorsuppleant

Connie Koefod blev nyvalgt som revisorsuppleant for de kommende 2 år.


Valg af 1 delegeret til Sammenslutningen

Ib Hansen blev valgt som den 6. delegerede til Sammenslutningen


Valg til Fastelavnsudvalg

Martin Rasmussen var selvskrevet til posten, og bliver suppleret af Kim Dal og Carsten Schrøder.


Eventuelt

Web-siden

Hvad kan den bruges til og hvem har mulighed for at bruge den/se den?

Kun de færreste vidste at vi havde en hjemmeside – den skal nok ”markedsføres” bedre.


Hjemmesiden er etableret af en ekstern programmør, men nu står vi selv for vedligeholdelsen.

Vi er i gang med hele vores arkiv og referater - som nævnt under beretningen, siden 1917 - og det kan måske interessere flere.

Afhængig af tid vil der komme billeder fra Fastelavnsfesten på siden.


Derudover var der forslag til at indkaldelserne til møder blev sendt elektronisk – det er muligt, men så skal det også være en lettelse for bestyrelsen. 


Adressen til vores hjemmeside er: www.korsvejensvillaby.dk


Loppemarked

Der er et forslag om loppemarked lørdag d. 2. maj 2009. Det er et privat initiativ fra Poppelvang – og vi forventer ingen omkostninger for foreningen.


Der var ikke andre emner under eventuelt


Afslutning:

Under afslutningen af Generalforsamlingen var der et hastigt opbrud af mødet – Formanden takkede dirigenten for hans kompetente mødeledelse.

 


Mødet sluttede ca. 21.45

 


Formand                                  Dirigent                              Referent

/sign.                                       /sign.                                  /sign.

Anders Grønbech                      Curt Corneliussen                Lonny Nilsson

Nyt om foreningen

Læs nyt om stort og småt i grundejerforeningen: